ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ЗП (ПТ)О
Високий рівень вимог суспільства до педагога і невпинний зростаючий розвиток педагогічної науки, освітніх технологій і сучасних засобів навчання вимагають від педагогічних працівників постійного оновлення та неперервного зростання його професійної компетентності. Впровадження цифрових технологій у систему професійної (професійно-технічної) освіти відкриває можливості розробки й використання абсолютно нових методів викладання та навчання. Розвиток цифрової компетентності педагога є одним із ключових питань освіти, що пов’язані з викликами сучасного інформаційного суспільства і технічними й технологічними процесами. Сучасний педагог вміє орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і сучасних вимог. Тому для педагога нагальною потребою є формування його цифрової компетентності.
Педагогічні працівники ЗП (ПТ)О повинні йти в ногу з часом, швидко та ефективно реагувати на виклики, вміти застосовувати новітні цифрові засоби, створювати відповідне середовище для своїх здобувачів освіти, знати шляхи і способи безпечного поводження в мережі Інтернет, а також бути здатними захищати особисту інформацію в цифровому просторі.



Цифрову грамотність (цифрову компетентність) Європейський Союз визнав однією з вісьми ключових компетенцій для навчання впродовж життя.
В Україні розглядають наступну структуру та складові цифрової компетентності:
- Вчитель в цифровому суспільстві (цифрове суспільство, електронне врядування, електронна школа, електронне навчання, безпека в цифровому суспільстві).
- Професійний розвиток (професійна комунікація, професійна співпраця, рефлексія розвитку цифрової компетентності, неперервний професійний розвиток)
- Використання цифрових ресурсів (професійна комунікація, професійна співпраця, рефлексія розвитку цифрової компетентності, неперервний професійний розвиток.
- Навчання та оцінювання учнів (організація та управління освітнім процесом учнів, інтерактивне та активне навчання учнів, організація співпраці учнів, індивідуалізація та диференціація навчання)
- Формування цифрових компетентностей учнів (інформація та медіаграмотність, відповідальне використання цифрових технологій та сервісів, вирішення проблем за допомогою цифрових технологій).



З вищезазначеного, цифрова компетентність педагогічного працівника має забезпечувати розвиток широкого спектру складових:
- медіаграмотність до опрацювання та критичного оцінювання інформаційних даних;
- безпека та співпраця в мережі Інтернет до знань про різноманітні цифрові технології та пристрої;
- вміння використовувати відкриті ресурси та технології для професійного розвитку;
- формування у здобувачів освіти умінь ефективно користуватися цифровими технологіями та сервісами у навчальних та життєвих умовах;
- застосовування інноваційних технологій для оцінювання результатів навчальної діяльності;
- розуміння поняття кодування, елементів штучного інтелекту, віртуальної, доповненої реальності та вирішення професійних проблем за допомогою цифрових технологій.


Для реалізації роботи в єдиному інформаційно-освітньому просторі закладу освіти педагогам необхідно використовувати нові форми навчання. Саме тому крім базової інформаційно-цифрової компетентності (вміння працювати з текстовими редакторами, створювати презентації, користуватись окремими додатками у мережі Інтернет тощо) сучасний педагог повинен володіти інноваційними практиками для впровадження таких моделей навчання, як: дистанційне навчання, змішане навчання, асинхронне та синхронне навчання, адаптивне навчання, хмарне навчання, самостійно спрямоване навчання, перевернутий клас, віртуальний клас, система управління курсом (CMS), e-learning платформи, гейміфікація, цифровий сторрітелінг, система управління навчальним процесом, персоналізація тощо.
Працює ефективно той навчальний заклад, де створено сучасне цифрове середовище та цифровий кабінет (мережевий е-кабінет, хмарний е-кабінет) – персоніфіковане програмне онлайн-середовище, яке дозволяє педагогу накопичувати свої особисті освітні цифрові ресурси або посилання на них, надавати доступ до них, а також бачити поточні результати здобувачів у режимі реального часу.




Розглядаючи освітній процес та науково-методичну роботу педагогічних працівників ЗП(ПТ)О необхідно зазначити важливість оволодіння цифровими технологіями. Зокрема, науково-методична робота педагогічних працівників потребує широкого використання інноваційних, цифрових, відео та Інтернет-технологій. Це дозволяє педагогам створювати електронні освітні ресурси, дистанційні курси, тестові системи для перевірки знань, використовувати публічні бібліотеки, інформаційні бази даних, відеохостинги тощо.
Сучасний педагог, який володіє на достатньому рівні цифровими навиками може самостійно розробляти різноманітні навчальні засоби та багато дидактичних матеріалів, не тільки засобами програм пакету Microsoft Office, а й графічних редакторів, хмарних сервісів, Google-додатків та інших онлайн-ресурсів мережі Інтернет.
Для вдосконалення професійної компетентності педагогів у сфері цифрових технологій доцільно постійно організовувати в закладі освіти комп’ютерне навчання, майстер-класи з використання інтерактивного обладнання, комп’ютерних програм та освітніх інтернет-ресурсів. Для урізноманітнення роботи педагогів доцільно практикувати відеозапис виступів, конференцій, звітів, здійснювати моніторинг за допомогою Інтернет-сервісів.




До сучасних форм удосконалення цифрової компетентності потрібно віднести участь педагогічних працівників у міжнародних, всеукраїнських інтернет-конференціях, вебінарах, марафонах, курсах підвищення кваліфікації. Педагогічних працівників постійно залучати до підготовки контенту в мережу (YouTube-канал, Telegram-канал, сторінки в соціальних мережах).
Результатом сформованої цифрової компетентності є: застосування цифрових технологій в освітньому процесі, розробка електронних засобів навчання, підготовка здобувачів освіти до участі в конкурсах, олімпіадах, організація та здійснення наукових досліджень, поширення власного досвіду та обмін освітніми матеріалами.
В сучасних умовах роботи методична діяльність в закладах освіти набула онлайн-формату, це і проведення онлайн-семінарів, конференцій, майстер-класів, онлайн-уроків, позаурочних заходів, участь в обласних та всеукраїнських заходах, проходження дистанційних курсів підвищення кваліфікації та постійна самоосвіта з вдосконалення цифрових навиків педагогів.
В навчальному закладі доцільно організовувати проведення майстер-класів з використанням цифрових технологій та сучасного комп’ютерного обладнання; залучати педагогів до участі в онлайн-курсах, конференціях, вебінарах; проводити практичні заняття у межах роботи творчих груп із впровадження цифрових технологій; здійснювати дослідно-експериментальну роботу з проблем впровадження цифрових технологій в освітній процес.
Цифрові технології розширюють можливості щодо поширення досвіду роботи педагогічні працівники ЗП (ПТ)О. Власний досвід роботи педагоги можуть презентувати у вигляді персонального сайту, YouTube-каналу, сторінки в соціальній мережі, і тим самим створити власне е-портфоліо.
Педагогічні працівник можуть оцінити власний поточний рівень цифрової компетентності. Для цього рекомендуємо скористатися інструментами для самооцінювання: «Цифрограм для вчителів», «Selfie». Можна обрати один з цих інструментів або використовувати обидва для деталізованої самооцінки. Аналіз визначення рівня цифрової компетентності є основою для подальших кроків підвищення кваліфікації педагогічного працівника з цього напряму.
На часі підготовка професіоналів нового покоління і це передбачає впровадження нових освітніх форм для оволодіння здобувачами освіти професією. Ефективне впровадження цифрових технологій в освітній процес ЗП(ПТ)О надає нові можливості здобувачам освіти щодо оволодіння професією, а для педагогів створення сприятливого освітнього середовища.
Методист Наталія Теслюк